donderdag 16 juli 2009

Okonomiyaki

Gisteren had ik eerst les van Tokuno-san. Ik heb toen werkwoorden geleerd en vervoegingen van werkwoorden. Daarna hebben we de Japanse kalender door genomen. Voor lunch had ik tempura bij Sumi-san. Het was niet zo heel lekker, de tempura was koud en niet zo knapperig meer. Verder had hij ook patat gemaakt, maar die was sloppy en ook al koud. Heel raar. Mja, ik heb alles beleefd opgegeten.

Na lunch had ik twee keer les van Yusada-san. Een hele jonge vrouw (tenminste, zo ziet ze er uit, maar ze was al 30 jaar). Trouwens, alle vrouwen hier zien er veel jonger uit dan dat ze zijn. Ze was best verlegen en wist niet goed wat ze moest zeggen. Nadat we elkaar hadden voorgesteld, en een gesprekje (bijna alle gesprekjes die ik heb met de ''leraren'' hier gaan over de mij, Nederland en de verschillen tussen Nederland en Japan), heb ik wat ingewikkelde grammatica geleerd. Daarna hebben we het weer over Nederland gehad, want ook Yusada-san was in Nederland geweest (zoals de meeste hier). Het was best gezellig.

Thuis heb ik samen met Karin-chan okonomiyaki gemaakt. Uitleg: je hebt een bakplaat, die zet je op tafel neer en dan leg je daar spek op en een mengsel van kool, Japanse groenten en okonomiyaki-mix (een soort pannekoeken mix met een lichte vis smaak). Als alles is gegaard, draai je het goed je om en bak je de andere kant. Dan leg je dat op je bord, en spreid je daar okonomiyaki saus op en strooi je poeder zeewier en geschaafde gedroogde gerookte tonijn over heen. Mmmm.