maandag 13 juli 2009

Les 1

Vandaag had ik mn eerste les. Ik was weer vroeg op en pas om 9 uur vertrokken we. Kazuko-san en ik gingen met de fiets naar Kaizuka. Ik had dat deel nog nooit gezien. Het was heel warm en wind waaide heel hard. Zo hard ik mijn pet afwoei, zo pats op de weg. Een auto stopte zodat ik mijn pet kon pakken :P, behoorlijk genant. Eenmaal aangekomen (25 minuten) liet Kazuko mij de buurt zien, waar ik boodschappen kan doen en waar de restaurants zitten. In de City Hall of Kaizuka zit een restaurantje met heerlijk eten voor lage prijzen.

Eenmaal het gebouw van KAIZUKA ontmoette ik de vrijwilligers. Niet allemaal, maar een paar: Shigemoto-san (die gaf mij samen met Tokuno-san les in het eerste deel (10:00- 12:00) en nog een twee anderen. Shigemoto-sensei is een oude vrouw die inmiddels al zo'n 70 buitenlanders over de vloer heeft gehad. Tokuno-sensei is ook een oude vrouw die de financiele zaken regelt (denk ik). Aan het begin heb ik wat dingen uitgelegt over Nederland. Toen de les echt begon, hebben we de basis door genomen. Maar dat kende ik inmiddels al. Ookal is het wel fijn om alles uit een leerboek te leren, omdat als je in de praktijk de zinnen leert, je niet zeker bent of je wel het goede gebruikt. Nu kreeg ik dus meer zekerheid en duidelijkheid over wat je wanneer gebruikt. Het was best gezellig en interessant.

Lunch. Ik ging naar de City Hall of Kaizuka om daar Kitsune udon te eten. Noodle soep met hele dikke noodles en met gefrituurde tofu. Het smaakte weer zo lekker! Ik wist eerst niet hoe het werkte, het bestellen van eten, maar de eigenaar was heel behulpzaam en vond het zichtbaar leuk dat er een 'gaijin' (buitelander) in het restaurant was. Voor maar 2 euro had ik een volledige maaltijd. Ik had nog tijd over nadat ik klaar was en toen ben ik naar een supermarkt gegaan om te kijken wat ze verkopen.

Tijdens het tweede deel kreeg ik les van Haruki-san. Een jonge vrouw die heel geintereseert is in mij en ook heel vriendelijk en geduldig les geeft. Ze is heel zorgvuldig en leerde mij nog meer basis Japans. Het was al snel half 4 en toen ging ik naar huis. Ik was zo moe! Dat ik heb geslapen tot avond eten: Unagi donbori, Japanse paling. Het smaakte prima :). Morgen ga ik tijdens de lunch naar Sumi-san. Hij woont tegenover het gebouw waar ik les krijg. Wat dan te eten krijgen?