zondag 19 juli 2009

Namba

Gisteren ben ik naar Namba geweest. Namba is een enorm gebied midden in de stad, ik schat ongeveer de grootte van heel Nieuwegein. Er zitten voornamelijk winkels, hotels, clubs en karaoke, restaurantjes en kantoren. Het ligt op een afstand van 30 minuten met de trein. Voor 960 yen reis ik heen en weer. Je komt met de trein aan in Namba Station. Daar kan je naar verschillende winkelcentra lopen. Namba Parks, Namba Carnival, Namba City, Namba Walk en W.I.N. Elke winkelcentra is ongeveer net zo groot als Hoog Catherijne!

Ik ging op zoek naar het JR Station om mijn Shinkansen reis te reserveren. Maar nadat ik het eindelijk gevonden had, bleek ik eerst mijn JR Pass mee te moeten nemen voordat je kan reserveren... Dat was wel heel zuur. Eenmaal terug ging ik naar Shinsaibashi.

Shinsaibashi is een hele, hele lange overdekte straat met alleen maar winkels, restaurantjes en waren huizen. Parallel daarvan lopen ook allemaal winkel straten, die zich vooral concentreren op het nachtleven. Overdwars op Shinsaibashi liggen ook weer winkel straten. In het midden ligt Dotomburi, de meest bekende plek van Osaka. Dit is het allerdrukste, meest bezochte plek van de stad. Je krijgt dus een patroon van allemaal blokken winkels, waarin in het midden, als hoofdstraat, Shinsaibashi loopt. Hoe verder van Shinsaibashi, hoe meer hotels, appartementen en bedrijven je tegenkomt in de Osakaanse wolkenkrabbers.

Ik heb geprobeerd de hele Shinsaibashi uit te lopen, ik begon om 11 uur en om 1 uur was ik bij het einde. Het was erg vermoeiend! Maar wel interessant. Het was zo druk! Overal mensen, die vandaag vrij zijn, en dus gaan winkelen. Er was niks te zien van de krediet crisis. Ik heb eigenlijk vooral mensen en winkels gekeken. Een enkele winkel ging ik in, maar ze hebben weinig interessants, omdat ik hier tijdelijk verblijf. Alleen Loft (een warenhuis met alleen meer leuke, innovatieve spullen) was leuk en interessant (maar wel heel duur!).

Eenmaal terug bij het station, om 3 uur bij Namba station ben ik even Den-den-town ingegaan, een winkeldistrict met alleen maar electronica. Om 4 uur was ik weer terug en had ik het wel voor gezien. Ik had een ander winkel district, Amerika-mura nog niet gezien, maar ik was zo moe! Ik ging lekker naar huis. \\

Al die winkels lijken misschien super, onvoorstelbaar veel (en dat is het ook), maar ze moeten wel voorzien in een inwoners aantal van ongeveer 9 miljoen mensen die in Osaka prefecture wonen, Kyoto, Kobe en Nara niet meegerekend. En dat maakt Namba zo indrukwekkend.

Namba