donderdag 16 juli 2009

Les 4

Vandaag heb ik een oud, maar zeer beroemd Japans gedicht geleerd. 'Ame ni mokezu, Kaze ni mokezu' van Mizawa Kenji. Eerst voorgelezen dan opgeschreven, om mijn extreem lage schrijf en lees niveau te stimuleren. Het was zo moeilijk! Maar ik deed m'n best en uiteindelijk ging het wel. Tijdens de lunch heb ik in Kaidzuka City Hall heerlijke raamen (soort noodle soep) gegeten. De mensen daar waren heel vriendelijk en waren erg geinteresserd in die 'gaijin (buitelander)'. Daarna had ik nog tijd over om naar de supermarkt te gaan en me te vergapen aan de enorme verschillen met de Albert Heijn, die sinds vandaag verbouwd is.

Het tweede deel heb weer wat uit het boek, Speak Japanese Book One, geleerd, maar dat eindigde weer in een gesprek over Nederland en Japan :P. Ik kreeg een manga en een boek, om te oefenen met lezen, dat nog helemaal niet goed gaat. Omdat er zoveel verschillende mensen zijn die mij elke keer iets leren, heb ik lang niet genoeg souveniers op terug te geven :S, daar moet ik nog een oplossing voor vinden... Het derde deel kreeg ik weer les van Yuuka-san. Zij zou haar dochter meenemen, maar die moest naar school. Ze heeft me weer wat Japanse cultuur bij geleerd over het baden, wat Japanners uitgebreid en lang doen. Verder hebben we wat gesprekken geoefend, en elke keer als ik iets wilde weten, heeft ze me dat uitgelegd. Heel handig.

Thuis heb ik Gooya Chanpuru gegeten. Een wokgerecht met Gooya (een hele, hele gezonde groente, uit Okinawa, smaakt een beetje bitter, maar wel heel fris), tofu, bacon, ei, wortel. Daarbij eet je Nimono (daikon, wortel en gefrituurde tofu gekookt in dashi (Japanse soep)). Lekker!