dinsdag 14 juli 2009

Les 2

Vandaag kreeg ik weer les van. Haruki-san. Ze was weer erg vriendelijk en welwillend. Ze had zelf een spelletje gemaakt. Een soort ik zie ik zie wat jij niet ziet, in het Japans. Het was best leuk. Tussen de middag ging ik naar Sumi-san. Een oude man die graag tennis en golft. Hij is heel geintereseert in het buitenland. Hij woont in een flat tegenover waar ik les heb. Daar ging ik soumen eten. Dat zijn koude dunne noodles die je in dressing doopt en dan opslurpt. Daarbij eet je shii-take, tamagoyaki (omelet), komkommer, kitsune (gefrituurde tofu) en ham bij. Ik heb het wel vaker op en het is heel lekker. Heel fris en voedzaam, zeker in de zomer.

Tijdens het tweede deel heb ik kennis gemaakt met Chitouso-san. Een hele oude man die Engels, Frans en Spaans spreekt! Hij heeft duidelijk interesse in Nederland en heeft mij de geschiedenis vertelt tussen Nederland en Japan. Dat koppelde hij aan een grammatica les. Verder hebben we wat gebabbelt over van alles en nog wat.

Het derde deel kreeg ik van Yuuka-san. Een middeljarige vrouw die heel precies en uitgebreid is. Ze had mijn YFU dossier helemaal door gelezen. Ze vroeg allemaal vragen (in het Japans natuurlijk) over mijn ervaringen in Japan en ze vertelde dat haar 18jarige dochter heel erg veel van manga (Japanse stripboeken) houdt. Volgende keer zal ik haar dochter ontmoeten. Omdat ze wist dat ik van koken hield (stond in het dossier), ging ze me wat uitleggen over de Japanse keuken van vroeger. Dat koppelde ze aan een oud volksverhaaltje De Konijn in de Maan. Dat moest ik voorlezen, in het Japans. Moeilijk! Mijn schrijf en lees niveau is het zelfde als een 6-jarige :S.

Thuis heb ik spaghetti gegeten, met viskuit en zeewier met een paar side-dishes. Heerlijk!