zondag 9 augustus 2009

Sasebo

Mijn eerste uitje in Kyushu ging naar Sasebo, een bergstad aan het uiterste westen van Japan. Daar heb ik de Kyujyukyu eilanden bezocht, het meest geconcentreerde gebied met eilanden van de Japanse archipel. 7:50 vertrok mijn Limited Express naar Hakata, de hoofdterminal van Kyushu. Daar stapte ik over op de Midori Express. Het landschapvan Kyushu is prachtig, veel bergdorpjes en Japanse gebouwen. Alleen moest een onwijs luid Chinees gezin de rust verstoren.

Toen de conductuur vroeg waar ik heen ging, begreep ik dat ik in de verkeerde trein zat, want de conductuur zei dat ik moest overstappen in de Midori Express (waar ik dacht in te zitten). Maar ik zat in de trein naar Huis Ten Bosch, een enorm groot Nederlands park, dat onwijs populair is onder Jappaners. Dat gaf toch wel een goed gevoel als Nederlander. Toen ik bij het overstap station de Midori Express zocht, en ik die niet on vinden, stapte een vriendelijke jongen uit de trein om te vertellen dat de Midori achter de Huis ten Bosch trein zat en bij dit station los gekoppeld werd.

Ik kwam dus zonder vertraging aan in Sasebo. Daar moest ik wachten op de bus die naar Pearl Sea Resort rijdt, dus ben ik naar de top gelopen om daar foto:s te maken van de stad. Eenmaal aangekomen bij de Pearl Sea Resort, waar de cruise schepen vertrekken die door de Kyujyukyu eilanden varen, kwam ik er achter dat het vooral een kinderpark is, zoals Dofinarium. Desondanks was de cruise heel mooi, het weer was geweldig en het zicht prachtig.

Terug in Sasebo heb ik wat rond gelopen en een Sasebo burger op, met kaas! Het smaakte heerlijk (ik proefte geen kaas). In de trein kwam ik een vrouw tegen waarmee ik de hele reis mee hebt gepraat. Ze vertelde wel hele heftige dingen, zoals dat haar dochter zelfmoord gepleegd heeft, over haar man waarmee een ze een rampenhuwelijk heeft en over haar ouders die haar hebben verstoten.

In Yukuhashi hebben we met de Ougata:s (mijn gastgezin) heerlijke Yakitori op. Een hele interessante dag vol nieuwe ervaringen.