zondag 2 augustus 2009

Sakai

Vandaag heb ik Sakai bezocht, een eeuwenoude stad van bijna een miljoen, gelegen naast Osaka-stad. Sakai is in Japan bekend wegens de grootste tombe van Japan: de tombe van Nintoku. De straat verder, staat het 21 verdieping hoge Sakai City Hall, waar ik naar de bovenste verdieping ben gegaan om te genieten van een prachtig uitzicht. Ik had een geweldige blik om de oneindigheid van huizen, appartementen, bedrijven, fabrieken en warenhuizen. Osaka-fu is zo groot! Het noorden werd begrenst door de skyline van Umeda, waarachter de bergen van Honshu zichtbaar waren. In het oosten zag je de suburbs die uitliepen op de berghellingen van Nara en Kyoto. Het zuiden keek uit op de bergen van Wakayama en de Minami Senshu, waar ik woon. In het westen kon je de inlandse zee zien, met de bergen van Kobe en de Shikoku eilanden.

Op de heenweg heb ik eerst gefietst naar een zeer populaire winkel, een supermarkt en warenhuis in 1. Ondanks dat het heel rommelig, helemaal vol gepropt was met reclame en overvolle schappen, was het heel druk. Toen fietste is verder naar het dichtsbijzijnde JR station, zodat ik naar Sakai kon rijden. Maar ik kon de ingang nergens vinden! Alleen de ingang van de verkeerde kant was te zien. Toen in wanhoop maar de weg vroeg, legde een hele aardige Japanse mevrouw uit dat er inderdaad maar 1 ingang was, en dat je dan door een tunnel moet lopen om naar de goede kant toe te gaan. Ze vroeg me zoals elke Japanner waar ik vandaag kwam en wat ik van Japan vond. Toen we aankwamen bij het station, gaf ze me zomaar 1000yen! Ik weigerde, maar ze deed alsof ze me niet hoorde, en praatte verder over vanalles en nog wat. Toen kocht ze mijn treinkaartje en wensde me een veilige reis. Zo aardig!

Thuis hebben we Yakiniku gegeten. Japanse (eigenlijk Koreaanse) Barbeque. Op een teppanyaki leg je allerlei heerlijke stukjes vlees en groenten (aubergine, Japanse pompoen, Maitake (super lekkere paddestoel) en kleine groene paprikaatjes). Als toetje een Japanse peer, dat eigenlijk een hele witte, sappige appel is :P.