woensdag 12 augustus 2009

Fukuoka

De hoofdstad van Kyushu is Fukuoka, een stadje van 5 miljoen. Het ligt niet ver van Yukuhashi, het is binnen een uurtje te bereiken met de Sonic Limited Express. Die dag zou ik de zoon van de familie Ougata ontmoeten, Hideyoshi-san (als ik het me goed herrinner). Hij is 22 jaar en is een 5de jaarse student op de facultiteit Geneeskunde in Fukuoka.

We liepen na de kennismaking op het station naar de Canal City Hakata, een enorm futuristisch winkelcentrum. Toen gingen we naar Tenjin, het stadscentrum. Hideyoshi is heel aardig en behulpzaam. Toen we naar de trein gingen om de trein te pakken naar Dazaifu (een enorm tempelcomplex), betaalde hij mijn kaartje en dat bleef hij de rest van de dag doen, ookal zei ik beleefd dat ik zelf wilde betalen. Het is de Japanse cultuur dat de oudere, in hogere sociale ladder betaald, maar dat voelde wel een beetje ongemakkelijk. De Dazaifu was prachtig, helaas werd er wel aan renovatie gedaan waardoor sommige dingen er niet zo mooi uitzagen, maar het was wel interessant. We waren live getuigen van een Shinto ceremonie, heel mysterieus.

Na de Dazaifu aten we bij MOS Burger, de Japanse McDonalds die hele goede kwaliteit burgers afleverd. Vervolgens namen we de metro naar Yamanoue, een observatietoren die een geweldig zicht gaf op Fukuoka. Het is een gezellige kleurrijke stad. We besloten om naar de Oyogi Park te gaan en een middagpauze te nemen. Dit park, een soort Vondelpark, is heel mooi in de lente, er bloeien dan allemaal kersenbloesem, in de zomer is het enorme meer een mooi gezicht, in het midden van het meer staan wat kleine eilandjes die verbonden zijn met een traditionele brug. Een erg leuk gezicht.

Avondeten deden we in een traditioneel Yatai, het is Fukuokaans gebruik dat :s avonds overal kleine kraampjes verscheinen die :raamen:(Chinese Noodelsoep) verkopen. Het zag er wel allemaal een beetje onbetrouwbaar uit, maar het smaakte heerlijk. Ik heb de beroemde plaatselijke Tonkotsu Raamen op, heerlijk. Fukuoka was een hele leuke stad. Hideyoshi was een gezellige en goede gids.