woensdag 5 augustus 2009

Mizuma

De derde van Augustus ben ik naar Mizumadera geweest. Ik las in een folder dat het een must-see is in Kaidzuka. Normaal neemt Kazuko elke gast die ze heeft naar die Tempel, maar met mij is ze nooit geweest. Dus zei ze dat ik maar snel moest gaan. Ik ging eerst weer door de stad fietsen, toen ik geen zin meer had, stopte ik bij het dichtsbijzijnde station met met de relatief duurste trein in de Kansai naar Mizumadera te rijden. Het station waar ik opstapte was stil en verlaten, alleen een oud echtpaar stond te wachten op het hele oude stationnetje.

Een paar stations verder was ik aangekomen in een plattelandswijkje van Kaizuka. Ik liep door de veelal oude traditionele huizen, dicht opelkaar gebouwd, naar de Mizumadera. Waar een enorme tempel aan de horizon opdook. Een drie verdiepingen hoge paragoda stond er trots naast. Het was inderdaad de mooiste tempel van Kaidzuka. Daarna heb ik door het stadje gelopen, tussen de rijstvelden en smalle steegjes. Ik was als buitenlander natuurlijk een bijzonder fenomeen, en een klein meisje verstarde eerst toen ze me zag. Later volgde ze me op een verre afstand. Pas toen ik een hoog gelegen begraafplaats op klom, om een foto te maken van Mizuma, ging ze weg. Voordat ik naar huis ging heb ik nog voor 350 yen Ichigo Kakikoori gegeten, verfrissende schaafijs overgoten met aardbeiensiroop. Een lekker rustig dagje waarvan ik de rust van het Japanse platteland even kon proeven.