dinsdag 5 augustus 2008

Thee ceremonie

De dag na Koshien had ik eindelijk mijn Japanse Thee Ceremonie. Dat moet je toch wel hebben ervaren als je in Japan bent. Mijn gast oma heeft bevoegdheid om thee ceremonie te doen (ze heeft zelfs diplomaten getheeceremonied) dus daar gingen we ook naar toe (haar huis staat naast het onze). Het is een klassiek Japans huis, dus allemaal heel sierlijk gedecoreerd.

Thee ceremonie komt uit China, maar de tijd heeft het een metamorfose gegeven (met de meeste dingen die origineel uit China naar Japan zijn gekomen), zodat het toch weer Japans te noemen is. Thee ceremonie is heel strikt en moeilijk te leren. Elke beweging is voorgeschreven en heeft een betekenis. Nu ik het heb meegemaakt, denk ik dat het voornamelijk over het in samen in een pure harmonie zijn, waar ieder gelijk is. Alles wordt in met zorgvuldigheid en beleefdheid bereid en gedaan.

Je zit dus in een thee ceremonie kamer (soort luxe klassieke Japanse huiskamer) op je knieën naast elkaar. Eerst krijg je een heel zoet Japanse snoepje (om de bitterheid van de thee te verdoezelen), je buigt, eet en buigt. Dan krijg je de echt groene thee (dus echt bladgroen). De kom waar het in zit heeft een voorkant met een betekenis. Je krijgt de voorkant naar je toe aan gereikt en die pak je aan met je rechterhand, de kom plaats je in je linkerhand. Met rechts draai je in 3 keer de voorkant naar voren. Dan drink je in 3 slokken de thee leeg, met het laatst een klein slurp geluidje. Je draait in twee keer de voorkant naar rechts. Dan buig je weer en wordt de kom weggehaald. Dat was mijn thee ceremonie. In het echt is alles veel officiëler, maar omdat het hele gezin mee deed, leek het meer op een thee kransje.

Als avond eten gingen we naar een sushibar, waar ik heel veel lekkere sushi naar binnen heb gewerkt (veel en veel smakelijker dan in Nederland (ook veel goedkoper!)). Alleen de zalmeitje sushi smaakte vreselijk (naar slijmerig zeewater :S).