zondag 13 juli 2008

Kakko

Eergisteren was mijn eerste school (kakko) dag.
Ik moest vroeg op om al snel op de trein te stappen. Ik hees me zelf in een uniform en ging op weg naar Sano High. Na 30 min. kwam ik aan, en vond ik het Amerikaanse meisje met haar vriendinnen. We stapte de enorme school binnen, dat bestaat uit een stuk of 4 vleugels met 4 verdiepingen. Elke klas heeft zijn eigen lokaal met 40 stoelen en tafels. Elke leerling heeft zijn eigen plekje. Alle plaatsten zijn van elkaar gescheiden. Eerst deed ik mijn schoenen uit en schoof in de slippers. Ik wachtte tot het tijd werd om mezelf met m'n klasgenoten in te voegen. Maar eerst moet ik me zelf voorstellen aan de leraren. Dat ging niet heel lekker, mja, ze vonden het niet erg. Ik was toch niet echt bijzonder, ze hebben altijd wel een paar uitwisseling studenten dus..

Maar goed, daarna kon ik eindelijk naar 2-3. Iedereen was enthousiast. Ik ook. De leraar kwam binnen en ging op het verhoogde deel staan (daar staan alle leraren) en iedereen stond op. Vervolgens zei de leraar iets en we gingen verder met kletsebesse. Contact maken was niet makkelijk, ze zijn erg slecht in Engels en durfen niet veel. Toch ging het steeds beter. Ik heb hele leuke klasgenoten. Tijdens de les kon ik niet veel doen en oefende ik 'm Japans. Ondertussen kreeg ik veel leuke vragen over Nederland, mezelf (of ik een vriendin had :P) en over anderen (wie ik het mooiste meisje vond XD). Zo verstreek de tijd. Na 4 uur was het tijd om weer weg te gaan. Er is nu alleen ochtendschool en de leerlingen gaan na de 4 uur les, club activity doen. Ik kreeg een rondleiding door de enorme school en zag al de leuke clubs die ze hebben, van thee ceremonie tot zwemmen en van kalligrafie tot baseball. Moeten ze in Nederland ook doen.