vrijdag 11 juli 2008

Benkyou

10 juli

Naar school! Om 9 uur zaten we in de trein naar Izumisano. Ik moest mijn uniform aan: donkere lange broek, wit poloshirt met knoopjes. Na 30 gezellige minuten met de trein met Kazuko en de YFU representive, kwamen we aan in Izumisano. Een kilometer verder op ligt de school (Sano High). De school is groot, oud, grijs/wit, druk en overal hoor je geklak van slippers (je mag niet op schoenen lopen). Japanse scholen bestaan uit 2000 a 3000 leerlingen. We gingen naar de gene die verantwoordelijk voor me was tijdens mijn verblijf op Sano High. Ik ontmoette de twee andere leerlingen uit Amerika die ook van YFU zijn. Zij zaten al een maand op school en hadden de trip gewonnen. Ik was jaloers... dan had ik al m'n geld ook nog eens ergens anders aan kunnen besteden. Maar goed, ik moest dus een korte speech voorbereiden voor de leraren, want morgen had ik m'n eerste lessen. Twee leerlingen van mijn klas (2-3) kwamen binnen en later een derde. De namen waren erg moeilijk te onthouden. Ze waren erg aardig. Ze lieten me hun klas zien. Onderweg werd ik overdonderd door opkijkende en lachende studenten. In mijn klas begon ook iedereen te lachen en praten en schreeuwen, sommige zeiden gelijk: heroo of guudo tsu miit yu (good to meet you), andere waren verlegen. En ik stelde me voor in het Japans waar ik als reactie: ''eeeeeh???'' kreeg te horen. Erg leuk. Maar ik ging weer naar huis om morgen terug te keren.

Thuis wilde ik de buurt verkennen met de fiets. Zoë ging mee. We gingen naar een shopping mall en daar heb ik wat lekkers gekocht. Daar bleven we twee uur. Toen gingen we weg en had ik het idee dat Zoë weg wilde, dus fietste ik terug met een lange omweg. Onderweg was ik nog langs een 100YEN shop geweest. Alles kost 100 yen. Daarna eten (heeel veel groente!) en had ik voor het eerst nattou op (wikipedia). Yek, wat was dat goor. De rest ging wel. Later die avond naar Kazuko's English Class. Zoë ging mee. Het was erg grappig.

Vroeg slapen want morgen: school...