dinsdag 22 juli 2008

3 Matsuri in 1 klap: Matsuri 3:Bonodori en Taikodai deel 2

Ik had dus 3 festivals (Matsuri) in 24 uur. Zaterdag avond Taikodai, zondags morgen Danjiri Trail en zondags avond Bonodori. Wij gingen (Zoë, ik en Kazuko) naar een Junior High school om daar in yukata (traditionele kleding) en al het festival te vieren. Bonodori is een feest dat meerdere dagen duurt. In Osaka begon het de 20ste. Het is een Boeddhistisch feest waar de Japanners naar de graven van hun voorouders gaan die ze schoonmaken en er voor bidden. De geesten komen dan terug naar de altaren in de huizen. De geesten worden terug gehaald door de Bonodori te dansen. Tegenwoordig wordt dit alleen nog maar gedaan door de streng Boeddhisten. De Bonodori wordt nu gevierd ergens op een groot plein, met kraampjes met allemaal heerlijk eten en een soort feestmuziek, maar dan heel blij. Heel gezellig allemaal. Er was geen spoor van iets Boeddhistisch te bekennen.

Onder het licht van lampionen kwamen we aan. Van de verte hoorde we al de muziek (klinkt als dit:  http://nl.youtube.com/watch?v=NsiFbRkyUGI en http://nl.youtube.com/watch?v=Y2vtzAgd69Q ) . In het midden stond een soort toren waar de Japanse feestmuziek zich in 80 decibel zich verspreidde door het schoolplein. Rond de toren werd er gedanst. In een soort rondje. Na rondkijken ging ik avond eten. Iets met inktvis, ei, deeg en nog wat spul samen gebakken met een sausje. Het was niet veel, maar wel onsmakelijk (hyperstatement). Dus ik ging voor de yakisoba. Daar stond een rij van 50 man voor. Intussen wilde een vriendin van Kazuko dat wij mee gingen dansen. Ach, je bent maar 1 keer in Japan, en je bent toch een buitelander in yukata, dus waarom niet. Kazuko ging voor ons in de rij staan en wij gingen dansen. Eigenlijk was het best wel leuk. Het werd donker en na de yakisoba en verder rond neuzen gingen we naar Taikodai.

Taikodai ging deze avond weer verder, en dit keer deed Ken, mijn gastbroer mee. Ken is een 19jarige student in Kyoto. Hij is wel aardig, maar een beetje vaag (slaperig en iets te relax). Hij was een drager die nacht. Voor de Taikodai van de wijk van Michan. We kwamen aan en dit keer had ik wel een camera mee. Dus die heb ik gelijk vol geschoten. Ik zat bomvol dus geen kakigori of andere snacks voor mij :(. Maar wel dik genoten van de festival. Zo spannend. Nog op de foto gegaan met de crew van de Taikodai van Ken en verder veel foto's gemaakt. Het filmpje van Ken van de eerste nacht kan je rechts zien. Op het einde nog naar Michans huis gegaan en naar de eind speeches van de Taikodai van Michans wijk geluisterd. Toen naar bed. Want de dag er na (gisteren) gingen we naar een Ninja Huis en Tempel Complex.

____
Link naar het ablum van Bonodori en Taikodai: